متن دلخواه شما اینجا ...

علل ایجاد انواع موج

علل ایجاد انواع موج
فهرست

عامل اصلی ایجاد موج دریا

امواج در اقیانوس ها انواع مختلف دارند اما امواجی که معمولا شما در ساحل می بینید توسط باد ایجاد می شوند. هنگامی که باد به سطح اقیانوس صاف می وزد بین مولکول های هوا و مولکول های آب اصطحکاک به وجود می آید و باعث می شود انرژی از باد به آب انتقال پیدا کند که نتیجه آن به وجود آمدن موج ها می باشد. هر چه سرعت باد بیشتر شود (مانند طوفان های شدید در دریا) و مدت طولانی تری بوزد (مانند طوفان های طولانی مدت) امواج بزرگ و بزرگ تر خواهند شد. اگر باد متوقف شود یا تغییر جهت دهد امواج دیگر بزرگ تر نمی شوند اما به سفرشان ادامه می دهند و از مکان تولد خود فاصله می گیرند. گاهی سفر آن ها آن قدر ادامه پیدا می کند تا این که به جایی مثل ساحل می رسند و سفرشان را به پایان می رسانند. به همین دلیل حتی اگر هیچ نسیمی نوزد باز هم شاهد برخورد امواج به ساحل هستیم. در اینجا سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که چرا امواج با شدت و انرژی زیاد به ساحل برخورد می کنند و با صدا می شکنند؟ برای پاسخ کافیست تصور کنید خیلی سریع در حال دویدن هستید اما ناگهان به یک توده لجن برخورد می کنید، در این صورت سرعت پاهای شما کند می شود اما نیمه بالایی بدن تان همچنان به حرکتش ادامه می دهد، درست مثل این که با قسمت بالایی بدن تان حرکت می کنید. در مورد امواج هم همین طور است. با نزدیک شدن امواج به ساحل، آب کم عمق تر می شود و قسمت پایین موج با شن و ماسه، سنگ و جلبک ها برخورد می کند و سرعتش کاهش می یابد اما بخش بالای موج هنوز سرعت دارد و با شدت زیادی به ساحل برخورد کرده و موج می شکند.

 

انواع موج

انواع موج

 

بزرگترین موج دریایی در کجا اتفاق می افتد

دو بار در سال، بین ماه های فوریه و مارس، آب های اقیانوس اطلس با آب رود آمازون در برزیل درهم می آمیزند و بزرگ ترین موج های روی زمین را به وجود می آورند. این پدیده که «پوروروکا» نام دارد به دلیل مد اقیانوس می باشد. این اتفاق باعث می شود که موج های بزرگی حاصل شوند که ارتفاع آن ها گاهی به 12 فوت می رسد و عمر بعضی موج ها به ندرت نیم ساعت به طول می انجامد. مردم این منطقه می گویند هر وقت موج پوروروکا می آید از نیم ساعت قبل از رسیدن صدای مهیب آن به گوش می رسد. شاید موج آنقدر قدرتمند است که می تواند هر چیزی را که سر راه آن است ویران کند. موج «پوروروکا» برای موج سواران اهمیت خاصی دارد. از سال 1999 تاکنون هر ساله مسابقه قهرمانی موج سواری در شهر «سائودومینیگو» انجام می شود. رکورد موج سواری بر پوروروکا ازآن یک موج سوار برزیلی به نام «پیکوروتا سالازار» است که در سال 2003 در طول 12٫5 کیلومتر مدت 37 دقیقه بر روی آب پوروروکا ماند.

بزرگترین موج دنیا

انواع موج

1- امواج ناشی از باد (Wind Waves) :

با وجود این امواج ظاهر سطح دریا به صورت نامنظم خواهد بود و امواج با قله ها و طول موج‌های مختلف ظاهر می شوند. در حالات مختلف دریا شکل این امواج را به صورت مجموعه توابع سینوسی و کسینوسی نوشته و عملیات میانگین گیری را در مورد آنها مطرح می سازیم. بهترین پارامتر قابل قبول در مورد این امواج ارتفاع موج است که به صورت میانگین ارتفاع از یک سوم مرتفع ترین امواج مشاهده شده در یک زمان ثابت اندازه گیری می شود.

پریود این امواج بین 1 تا 30 ثانیه می باشد. نیروی جاذبه عامل کنترل کنندة این امواج است.

2- امواج مرده (Sivell Waves):

امواجی هستند که در غیاب بادهای محلی مشاهده شده و یا اینکه در محل مشاهدة این امواج عامل بوجود آورندة آنها وجود ندارد. پریود این امواج بین 5 تا 30 ثانیه می باشد.

دامنة این امواج در مقایسة با طول موج آن ها کوچک است. (عمده ترین امواج در دریای عمان این امواج هستند که زیاد مشاهده می شوند.

انواع موج

3- امواج موئینه (Capilary Waves):

امواج کوچک و تلاطمی هستند که کاملاً با امواج کوچک ناشی از باد متفاوت می باشند. نیروی بوجود آورندة آن ها باد بوده اما عامل کنترل کنندة این امواج نیروی کشش سطحی آب است.

پریود این امواج کمتر از 0/1 ثانیه است و در این امواج سرعت گروه بیشتر از سرعت موج است.

خرید انواع ماهی تازه

خرید سوسیس ماهی

انواع موج

انواع موج

4- امواج سیچ (Seiches Waves) :

به دلیل گردش زمین در حول محور خود، آب به طور طبیعی نوسان دارد و اگر فرکانس این نوسانات با فرکانس تغییرات جوی یکسان شود، این امواج ایجاد می شود. پریود این امواج بین 30 ثانیه تا 5 دقیقه می باشد.

5- امواج ناگهانی( StormWaves ) :

باد زمانی که روی سطح دریا می وزد، آب ها را در ساحل جمع کرده و سطح تراز دریا افزایش می یابد و در مکانی دیگر سطح تراز آب دریا کاهش پیدا می کند و همین امر سبب ایجاد این امواج می‌گردد. پریود این امواج 30 ثانیه تا 5 دقیقه می باشد.

۶- امواج درونی(InternalWaves ) :

این امواج در داخل آب دریا در فصل مشترک دو محیط با چگالی های مختلف به وجود می آیند.

۷-امواج جزر و مدی (Tidal Waves):

عامل بوجود آورنده این امواج نیروی جاذبة ماه، خورشید و  سایر سیارات می باشد و نیروی کنترل کنندة این امواج نیروی جاذبه و نیروی کوریولی است. پریود این امواج از 12 ساعت بیشتر است.

3.5/5 - (6 votes)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shopping cart
Start typing to see products you are looking for.