متن دلخواه شما اینجا ...

راحت ترین روش پرورش ماهی در بشکه با هزینه کم و سود بالا

سیستم پروش ماهی در بشکه
فهرست

پرورش ماهی در بشکه یک روش پرورش برای ماهی و سایر آبزیان است. این روش علاوه بر یک فعالیت اقتصادی پر سود می تواند مخاطرات زیادی را برای شما ایجاد کند اگر با علم کافی این بیزنس را شروع نکنید. برای پرورش ماهی در بشکه نیاز به مدیریت دقیق آب، میزان تغذیه، کنترل بیماری ها، میزان اکسیژن آب و کنترل دماست. در این مقاله قصد داریم اصول کلی  پرورش ماهی در بشکه را برای شما بیان کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پرورش ماهی در بشکه در چه وان هایی انجام می شود؟

وان پلاستیکی یا وان شیلاتی؟ هر دو این نام ها یکی است و دلیل آن هم پرورش ماهی در بشکه، توسط بسیاری از پرورش دهندگان در این نوع وان های پلاستیکی است که بسیار رایج شده است. از جمله ویژگی هایی که باعث شده است این نوع وان ها طرفداران زیادی داشته باشد وزن کم آن و طول عمر بالای آن ها است. از دیگر ویژگی های پرورش ماهی در بشکه مقاوم بودن آن ها در برابر زنگ زدگی است، مجموع این ویژگی ها سبب استفاده زیاد پرورش دهندگان از بشکه های پلاستیکی شده است.

یک نکته در پرورش ماهی در بشکه حائز اهمیت است که بدانید حجم های بسیار بالا ماهی در این بشکه ها امکان پرورش ندارند و حداکثر تا 4000 لیتر می توان در این بشکه ها ماهی پرورش داد. پروش ماهی در بشکه می تواند یک کار پر سود برای شما باشد که با حداقل امکانات می توانید این کار را شروع کنید زیرا امروزه اکثر ماهی های مورد استفاده مردم از توع پرورشی بوده و به دلیل پروتئین بالا گوشت ماهی و اسیدهای چرب غیر اشباع از مقبولیت بالایی برخوردار هستند.

پرورش ماهی

پرورش کدام ماهی ها در بشکه ممکن است؟

تقریبا از تمامی گونه های پرورشی در حجم استاندارد می توان از بشکه های پلاستیکی استفاده نمود اما اولویت با گونه های کوچکتر مانند کپور،قرل آلا، آمور، بیگهد و… هستند. شما در گام اول باید بشکه هایی از جنس پلاستیک مقاوم را برای این کار انتخاب کنید و سایز بشکه را با توجه به تعداد ماهی ها  انتخاب کنید تا ضمن تغذیه درست ماهی ها برای حرکت از فضای مناسبی برخوردار باشند.

در گام  بعدی شما نیاز به یک تهویه مناسب و سیستم فیلتراسیون خوب دارید. همانطور که می دانید ماهیان برای رشد خوب نیاز به اکسژن کافی دارند. بعد از انجام این مراحل و انتخاب گونه مورد پروش تغذیه ماهیان باید در یک برنامه منظم و روتین انجام شود تا به رشد مورد نظر و مطلوب برسد. در گام بعدی شما باید همواره فرآیند بررسی هر نوع مشکل را در بشکه ها زیر نظر بگیرید. در حین انجام این کار برداشت مواد آلی و فضولات از بشکه ها در پرورش ماهی در بشکه اهمیت دارد. جلوگیری از بیماری ها نیز در بشکه های پرورش ماهی از اقدامات قابل توجه می باشد.

مراحل پرورش ماهی در بشکه به اختصار

1. انتخاب بشکه مناسب انتخاب بشکه پلاستيکي يا چوبي با ابعاد مناسب.
2. پايه بشکه به دلخواه ساخت پايه خاکي مناسب براي بشکه یا پایه فلزی.
3. آب و تهويه خوب تأمين آب و استفاده از سيستم تهويه‌اي براي اکسيژناسيون آب.
4. گونه ماهي مورد نظر انتخاب گونه ماهي مناسب براي پرورش در بشکه.
5. تغذيه مناسب و روتین تغذيه ماهي‌ها با غذاهاي مناسب و کنترل دقيق تغذيه.
6. نظارت و مراقبت از بشکه نظارت منظم بر ماهي‌ها و اقدامات لازم براي حفظ سلامتي آنها.
7. حفاظت از محيط زيست حفاظت از محيط زيست در هنگام دفع مواد آلي و زباله‌ها.
8. جلوگيري از بيماري‌ها انجام اقدامات جلوگيري از بيماري‌هاي ماهي‌ها.
9. رشد و برداشت پرورش ماهي‌ها تا اندازه مشخص و در زمان مناسب برداشت آنها.

لیست تجهیزات مورد نیاز برای پرورش ماهی در بشکه

  • دستگاه هوادهی پرورش ماهی
  • دستگاه تصفیه آب پرورش ماهی و آبزیان
  • جارو استخر پرورش ماهی
  • دستگاه غذاده اتوماتیک پرورش ماهی در صورت نیاز
  • توری سایبان
  • اکسترودر
  • وان برای پرورش ماهی
  • تجهیزات پرورش ماهی
  • نکاتی در مورد برق مورد نیاز برای پرورش ماهی

پیشنهاد مطالعه: نکات کلیدی که در پرورش ماهی باید بدانید.

سود پرورش ماهی

اگر شما قصد پرورش ماهی در بشکه را دارید خوب است بدانید که این روش از مزایای قابل توجه ای برخوردار است که در اینجا به اختصار مواردی را برایتان خواهیم گفت.

مزایای پرورش ماهی در بشکه

  • بشکه های پلاستیکی استوانه ای فضای بسیار کمی را اشغال می کنند.
  • پایه های فلزی این بشکه ها سبب شده تا در انواع مکان ها حتی مناطق کوهستانی و شیب دار نیز قابل استفاده باشند.
  • تا 40 درصد کاهش هزینه های تولیدی
  • نحوه ی نظافت با وجود درپوش قیفی شکل در انتهای مخزن بسیارساده است و سبب خروج فضولات از بشکه ها خواهد شد.
  • در صورت پرورش فوق متراک در این بشکه ها می توان 110 کیلوگرم ماهی در یک متر مربع پرورش داد.

سود پرورش ماهی

کشور ایران نسبت به کشورهای عربی بسیار فعال تر و موفق تر در امر پرورش ماهی عمل کرده است لذا اگر وارد این عرصه شود سود بالایی بدست خواهید آورد و به راحتی می توانیم بازار های این کشورها را به دست آورید. صادرات ماهی به روسیه،عراق ، چین، آربایجان، ارمنستان، قطر، دبی و عمان بسیار رونق دارد و از جمله شرکت های با تجره در زمینه صادرات ماهی به کشورهای دیگر شرکت زدبازار است که با سال ها تجربه در کنار گواهی های معتبر بهداشتی همواره در این  زمینه موفق عمل کرده است. سود پرورش ماهی چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای کشورهای دیگر بسیار خوب است.

اگر فرض کنیم شما یک استخر مجهز را راه اندازی کرده اید. تقریبا به راحتی 20 تن در سال تولید خواهید داشت و 400 تا 450 میلیون تومان فروش خواهید داشت. اگر از این میزان هزینه های تولید را کم کنیم چیزی حدود 30 تا 35 درصد سود برای شما دارد. مقالات متعددی امروزه پروتئین حیوانی را راه حلی برای تولید پروتئین در آینده می دانند.

پرورش ماهی

دلایل برتری پرورش گوشت ماهی نسبت به سایر پروتئین های حیوانی:

  • عدم تعارض با سایر کاربری ها : اختلالی در امر کشاورزی و… استفاده نمی کند.
  • داشتن وزن مخصوص: از آن جایی که وزن مخصوص بدن ماهی نزدیک به وزن مخصوص آب بوده، ماهی انرژی زیادی برای شنا کردن نیاز ندارد و بیشتر انرژی صرف رشد جاندار شده به همین دلیل یکی از برتری های پروش ماهی نسبت به سایرین همین امر است.
  • صرف انرژی کمتر : جانداران خونسرد از جمله ماهیان برای ثابت نگه داشتن دمای بدن خودشان هیچ گونه انرزی مصرف نمی کنند به همین دلیل استعداد رشدی بالاتری دارند.

از جمله ماهیانی که در پرورش سود بالایی را نصیب شما خواهند کرد قره برون، فیل ماهی، تاس ماهی، شیب و انواعد ماهیان خاویاری، انواع ماهیان گرم آبی، و سردآبی از جمله قزل آلا می توانند گزینه های خوبی برای پرای پرورش باشند.

به این محتوا امتیاز دهید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shopping cart
Start typing to see products you are looking for.