متن دلخواه شما اینجا ...

8 مورد از مهم ترین فواید ماهی برای مغز انسان

خواص ماهی برای مغز
فهرست

شاید اگر بگوییم در روی کره ی زمین غذایی سالم تر از ماهی پیدا نخواهید کرد، اغراق نکرده ایم. اسیدهای چرب امگا 3 در بدن شما به طور شگفت انگیزی مفید هستند. در مراحل رشد جنینی خوردن ماهی تاثیر بسیار خوبی بر روی رشد مغز جنین دارد. علاوه بر فواید ماهی برای مغز ، ماهی از لحاظ تامین پروتئین و ویتامین های ضروری بدن انسان چه برای افراد بزرگسال و چه کودکان بسیار ضروری است. با ما همراه باشید تا در ادامه به طور کامل با خواص شگفت انگیز ماهی آشنا شوید.

در بین انواع ماهیان آن هایی که دارای چربی بیشتر هستند مواد مغذی و چربی های غیر اشباع مفید تری برای بدن انسان دارند از جمله ماهی سالمون، قزل آلا، ساردین و تن و … اگر شما هم به تیتر خبرهای جهان دقت کرده باشید امروزه دو عامل مهم مرگ و میر در جهان سکته های قلبی و مغزی هستند حالا باید بدانید کسانی که در هفته دو بار ماهی مصرف می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به حمله های قلبی و مغزی هستند. چربی امگا 3 از مهم ترین فواید ماهی برای مغز و تکامل چشم انسان است.

فواید خوردن ماهی برای مغز و بدن

1- جلوگیری از افسردگی

زندگی صنعتی و دیجیتالی سبب شده است که افسردگی یکی از بیماری های رایج این روزهای جهان باشد. شاید در بیان مشکلات پژشکی افراد، آن چنان که به بیماری های قلب و عروق توجه شده است به بیماری افسردگی توجه نشده، اما یکی از بزرگترین معضلات سلامتی انسان در جهان بیماری افسردگی است که افراد زیادی با دردسرهای آن دست و پنجه نرم می کنند.

آزمایشات معتبر بسیاری نشان داده اند، افرادی که در طول زندگی بیشتر ماهی مصرف می کند. کمتر در معرض این بیماری قرار گرفته اند. وجود اسیدهای چرب امگا3 به طور عجیبی در پیشگیری از این بیماری موثر هستند. به دلیل وجود فواید ماهی برای مغز، خوردن ماهی در پیشگیری از بیماری های روانی و دو قطبی بسیار مفید است.

بیشتر بدانید: بهترین روش طبخ شیر ماهی جنوب

ماهی و کاهش کلسترول خون

 

 

2- منبع عالی از ویتامین D

یکی از مهم ترین ویتامین هایی که در سلامت همه ی قسمت های بدن انسان نقش دارد ویتامین دی است. علاوه بر فواید ماهی برای مغز به دلیل وجود ویتامین دی نقش مهمی در سلامت سلول ها و استخوان های بدن نیز دارد. اکثر ایرانیان با کمبود این ویتامین دست و پنجه نرم می کننند، بنابراین چه خوب است که با گنجاندن این غذای مفید در طول هفته ازز بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کنید.

3-هوش بالا، نمرات بالاتر در کودکان

تحقیقات علمی ثابت کرده اند کودکانی که بیشتر ماهی مصرف می کنند در مدرسه عملکرد موفقیت آمیز تری از خود نشان می دهند. خوردن حداقل دو بار ماهی در هفته به ضریب هوشی بالاتر، مهارت خوانداری و نوشتاری بهتر دانش آموزان منجر می شود. خواب بهتر و ضریب هوشی بالاتر نتایجی بوده که نشان داده کودکانی که بیشتر ماهی مصرف کرده اند. نسبت به کسانی که ماهی را در سبد غذایی خود نداشتند، دارا بودند.

خواص ماهی برای قلب

4- استرس و اضطراب کمتر

از دیگر شگفتی های مصرف غذاهای دریایی به خصوص ماهی میزان کم شدن استرس و اضطراب و در نتیجه عملکرد بهتر در فعالیت های روزانه است. وجود امگا 3 در ماهی سبب جلوگیری از بسیاری مشکلات رفتاری و پرخاشگری در کودکان می شود.

5-سلامت پروستات

وجود سلنیوم فراوان در گوشت ماهی سبب سلامت پروستات در آقایان و جلوگیری از توده های سرطانی در آن ها خواهد شد. مردانی که ماهی را در سبد غذایی خود ندارند 2 تا 3 برابر بیشتر در معرض مشکلات مربوط به پروستات خواهند شد. این نتایج ارزشمند در سوئد و بر روی 6 هزار مرد به اثبات رسیده است. بنابراین از خوردن این غذای ارزشمند غافل نشوید زیرا از همه لحاظ ماهی برای بدن انسان مفید است.

6- سلامت مغز با خوردن مداوم ماهی

اگر بتوانید در روتین غذایی خود ماهی را بگنجانید می توانید از سلامت مغز خود مطئن شوید. فواید ماهی برای مغز انسان بسیار زیاد است و از بیماری های عروق مغزی که مهم تین عامل مرگ و میر در جهان هستند به شدت پیشگیری می کند. بیماری هایی که در مغز انسان به وجود می آید می تواند به زوال عقل انسان بینجامد. جالب است بدانید دکوزا هگزانوئیک اسید یا DHA به طور مستقیم با مغز انسان در ارتباط است. این عنصر یکی از اسیدهای چرب امگا3 است که مستقیما روی عملکرد مغز شما دخالت دارد.

بنابراین شما آن چیزی هستید که می خورید. کمبود DHA در مغز باعث بروز مشکلاتی از جمله فراموشی های گاه بی گاه در شما می شود. با خوردن مداوم غذهایی که حاوی این اسید چرب مهم هستند. می تواند به عملکرد خوب مغز، بهبود توانایی های یادگیری، بهبود حافظه و کاهش افت عملکرد مغز کمک کنید.

بدانید پیشنهاد : خواص بی نظیر ماهی سفید برای بدن شما

فواید خوردن ماهی

7- تقویت سیستم ایمنی

فعالیت درست سیستم ایمنی و کاهش التهاب آن از جمله خواصی است که خوردن ماهی در پی دارد آن هم به دلیل وجود اسیدهای چرب EPA و DHA در آن که بسیاری از مشکلات سیستم ایمنی را برطرف کرده و بدن را در بهترین حالت خود نگه می دارد. ماهی یک منبع  عالی از پروتئین است که برای ساختن و نگهداری سلول های ایمنی بسیار موثر است. همچنین به دلیل وجود ویتامین D و سلنیوم که به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می کنند بسیار کمک کننده خواهد بود. دارا بودن سیستم ایمنی کارآمد منجر به داشتن بدنی سالم و سرحال خواهد شد.

8.کاهش تری گلیسرید

یکی از بیماری های قلبی عروقی خطر افزایش سطح تری گلیسرید خون در انسان است. اسیدهای چرب مفید در ماهی به کاهش سطح این ماده و کاهش مقدار آن در کبد نقش بسزایی دارند. کاهش تری گلیسرید خون موجب کاهش تشکیل پلاک و کاهش تنگی عروق خواهد شد و به طور موثری از حملات قلبی پیشگیری خواهد کرد. دارا بودن پروتئین هایی با کیفیت بالا و سایر مواد مغذی در ماهی سبب سلامت کلی در بدن شده و خطرات و بیماری های بیاری را از شما دور خواهد کرد. اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 3 برای بدن مفید بوده و سطح تری گلیسرید چربی بد خون را کاهش می دهند.

ماهی و کاهش فشار خون

 

نکاتی برای خرید ماهی با کیفیت

  • خرید ماهی  از منابع قابل اعتماد: انتخاب ماهی سالمون از فروشگاه‌ها یا تأمین‌کنندگان معتبر و بازرسی منظم آنها می‌تواند خطر آلودگی با جیوه را کاهش دهد.
  • مصرف ماهی هایی با اندازه کوچک‌تر: معمولاً ماهی‌های بزرگ‌تر مقادیر بیشتری از جیوه را در خود ذخیره می‌کنند. بهتر است ماهی هایی با اندازه کوچک‌تر و جوان‌تر را انتخاب کنید.
  • حذف پوست و چربی: جیوه بیشتر در پوست و چربی ماهی ها غلیظ می‌شود. قبل از پختن، پوست و چربی‌های ماهی را تماماً بردارید.
  • استفاده از ماهیان متنوع: به جای تمرکز بر یک نوع ماهی، بهتر است منابع متنوعی از ماهی‌ها را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید. این کمک می‌کند مواد مضر را کاهش دهید.

به طور کلی، مصرف ماهی با توجه به فواید بسیار زیادی که دارد، مناسب و مفید است. اما برای حفظ سلامتی، به خرید از منابع معتبر و مدیریت صحیح مصرف توجه کنید.

به این محتوا امتیاز دهید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shopping cart
Start typing to see products you are looking for.