متن دلخواه شما اینجا ...

قزل آلای بریانی غذایی سالم و رژیمی

با-ماهی-سوف-(zander)-بیشتر-آشنا-شوید
فهرست

برای تهیه کباب ماهی قزل آلا باید ماهی را به خوبی مرینیت کنید. در این آموزش طرز تهیه ماهی قزل آلا کبابی و نحوه مرینیت و طرز تهیه ماهی طعم دار به همراه مواد لازم برای آماده کردن و پخت را به خوبی توضیح داده ایم. البته با خرید ماهی قزل آلا کبابی نیازی به مرینیت کردن آن نیست. لذا تنها باید مراحل بعدی دستور طرز تهیه را دنبال نمایید. همچنین در این آموزش سعی شده که از مقدرا چربی بیار اندک استفاده شود. در تهیه این غذا باید در مواد لازم برای تهیه آن از ماهی قزل آلا تازه برای نتیجه بهتر به صورت کبابی استفاده نمایید. ماهیهای تازه کیفیت گوشت بسیار بالاتری دارند. همچنین طعم آن ها بهتر است.

قزل آلا کبابی

مواد لازم:

ماهی قزل آلا ۱ عدد
ادویه ماهی ۱ ق غذا خوری
پودر انبه ۱ ق چای خوری
نارنج ۱ عدد
روغن زیتون ۲ ق غذا خوری
پیاز ۱ عدد
زعفران ۱ ق غذا خوری
پیاز ۱ عدد بزرگ
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، کمی زیره به مقدار لازم

 

قزل ال کبابی

قزل ال کبابی

ابتدا باید ماهی را خوب بشورید و اگر می خواهید به صورت درسته سرخ کنید باید داخل شکم ماهی را خوب شسته و تمیز کنید و یا می توانید برش بزنید و خرد کنید. اگر ماهی را به صورت درسته سرخ می کنید باید چند برش عمیق روی آن ایجاد کنید تا مزه ها به خورد ماهی برود و بوی زهم نگیرد.در ادامه باید ادویه های گفته شده را باهم مخلوط کنید و دستکش انداخته و با ماهی خوب ماساژ دهید تا همه جای ماهی به مواد آغشته شود. سپس آب نارنج و روغن زیتون را اضافه کنید و خوب ماساز دهید و اصلا نمک در مرحله مزه دار کردن نزنید و در انتها کمی زعفران دم کرده روی آن بریزید و داخل یک ظرف قرار دهید و با پیاز خلالی شده خوب کاور کنید و برای چند ساعت زمان دهید تا ماهی مزه دار شود. در ادامه داخل یک تابه کمی روغن ریخته و زمانی که داغ شد هر دو طرف ماهی را سرخ کنید و در حال سرخ شدن نمک بزنید و حتما درب تابه را بردارید وگرنه ماهی شما شل می شود. می توانید داخل فر از قبل گرم شده نیز قرار دهید و با فویل بپوشانید و برای ۳۰ دقیقه زمان دهید تا پخته شود و اگر می خواهید کباب کنید باید منقل را از قبل اماده کنید و ماهی را باز کنید و روی توری قرار دهید و کبابی کنید. نوش جان.

روش مزه دار کردن ماهی قزل آلا

مزه دار کردن ماهی با رب انار و ادویه جات

برای مزه دار کردن ماهی به این روش :

  •  ابتدا ماهی را با کمی روغن زیتون خوب ورز دهید تا روغن به خرد ماهی برود.
  •  سپس روی ماهی لیمو ترش تازه یا آب نارنج چکانده و روی آن زردچوبه، فلفل، نمک، ادویه ماهی و میگو و مقدار کمی دارچین بپاشید.
  •  سپس رب نارنج یا رب انار را رقیق نموده و روی ماهی بریزید وچند حلقه پیاز روی ماهی بگذارید.
  •  پس از مزه دار نمودن ماهی آن را یک ساعت در یخچال بگذارید و آن را سرخ کرده و یا در فر بگذارید.
قزل ال کبابی

قزل ال کبابی

پخت ماهی قزل آلا به روش بریانی – ماهی بریان قزل آلا فوق العاده خوشمزه و مقوی می باشد زیرا قزل الا به عنوان منبع غنی پروتئین و ویتامین بی به آسانی در دستگاه گوارش هضم و جذب می شود و تقریبا به طور کامل در بدن به مصرف می رسد همچنین قزل آلا یکی از منابع خوب آهن است که ما در این آموزش قزل آلا را در کنار سبزیجات سرو می کنیم که پیشنهاد می کنم این غذای سلامت رو حتما بپزید و نوش جان کنید.

مواد لازم :

  • ماهی قزل آلا دو عدد
  • روغن زیتون
  • نمک
  • لیمو ترش دو عدد
  • پیاز یک عدد
  • پونه یک دسته
  • سیرچه یا سیر
  • پیازچه، تره،شوید، گشنیز، جعفری، نعنا، ترخون
  • فلفل شیرین
  • فلفل دلمه

طرز تهیه:

ماهی قزل آلا رو کاملا پاک و تمیز کنید و روی سینی فر قرار بخوابانید. هر دو سمت ماهی را به روغن زیتون کاملا آغشته کنید تا تماما هم سینی و هم ماهی ها با روغن زیتون چرب شوند ، حتی داخل ماهی ها را نیز با روغن زیتون مزه دار کنید. سپس روی ماهی ها نمک بپاشید. هر دو طرف ماهی را نمک و فلفل بمالید. پوست لیمو ترش را روی ماهی ها رنده می کنیم تا طعم و عطر لیمو به خورد ماهی برود. همانطور که کی دانید ویتامین پوست لیمو ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از ویتامین آب لیمو است. لیمو ترش را خرد می کنید و درون شکم ماهی ها قرار می دهید. برای بریان کردن ماهی در زمان پخت برش های لیمو جذب گوشت ماهی می شود. سبزیجات معطر را به دلخواه تهیه کنید، بعد از اینکه سبزی ها رو شستید و خشک شد باید داخل شکم و روی ماهی را با سبزی های معطر پر کنید. سبزیجاتی مانند پونه سیرچه پیازچه تره شوید گشنیز جعفری نعنا ترخون گزینه های مناسبی هستند. از سبزی پونه سعی کنید زیاد استفاده کنید چون عطر فوق العاده ای به ماهی شما می دهد.

پنج سانتیمتر پایین پیازچه ها و سر آنها را بزنید ، پیازچه ها را از عرض دو نیم کنید و آنها را از طول به شکل نوارهای باریک برش دهید. برای طعم دار شدن ، خوشمزه و مقوی تر شدن این غذا بهتره از فلفل شیرین ، فلفل دلمه ، گوجه فرنگی و قارچ هم کنار ماهی ها استفاده کنید. پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و درون ماهی بزارید و کمی پیاز خردشده هم روی ماهی بریزید یک لیموترش را روی ماهی ها بچلونید تا آبلیمو روی پوست ماهی رو مزه دار کند. کمی روغن زیتون روی پوست ماهی بچکانید. فر را روشن کنید و بعد از گرم شدن فر ، سینی را درون فر بگذارید. حداقل یک ساعت باید ماهی درون فر باشد تا مغز پخت و کبابی گردد. در فر با حرارت ۱۵۰ تا ۱۸۰ درجه ي سانتي گراد بپزيد ، زمان پخت ماهي به اندازه ي خود ماهی بستگي دارد. بعد از یک ساعت یا یک ساعت و نیم سینی را از فر بیرون بیاورید که ماهی بریان آماده شد.

طرز پخت قزل آلا بریانی

خواص ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا برای تناسب اندام به دلیل پروتئین موجود در آن و اسیدهای چرب امگا۳ بسیار عالی می باشد ماهی قزل آلا همچنین دارای ویتامین های A، B، D که برای سلامتی بسیار خوبست. ماهی قزل آلا منبع خوبی از سلنیوم اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین D است که هر سه تای آنها سطح انسولین در بدن را تنظیم می کند. بنابراین پیشنهاد می کنم حتما با خرید ماهی قزل آلا، ماهی بریان و غذاهای دریایی را در لیست غذاهای هفتگی قرار بدهید و امیدوارم از این غذای آسان و مقوی که تنها به فر آشپزخانه نیاز دارد استفاده بفرمایید.

2/5 - (1 vote)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shopping cart
Start typing to see products you are looking for.