متن دلخواه شما اینجا ...

تاریخچه غذاهای دریایی و انواع آن

تاریخچه غذاهای دریایی و انواع آن
فهرست

چرا غذای دریایی مصرف کنیم؟

غذاهای دریایی به طور متوسط ​​کمتر از 2٪ چربی دارند. کلسترول بخش مهمی از بافت حیوانی است. اگر میزان چربی اشباع شده را مصرف کنیم ، سطح کلسترول بدن خیلی زیاد می شود.غذاهای دریایی دارای چربی بسیار کمی از هر نوعی هستند. خوردن ماهی دو تا سه بار در هفته می تواند به کاهش کلسترول و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند. در حقیقت رژیم غذایی متعادل ، تغذیه  و ورزش منظم ، عوامل حیاتی زندگی سالم است. شما باید غذاهای دریایی را به رژیم خود اضافه کنید ، حداقل 2 تا 3 وعده غذا در هفته . غذاهای دریایی یک منبع عالی از پروتئین با کیفیت بالا هستند. هم چنین منبع عالی بسیاری از مواد معدنی مهم از جمله ید ، روی ، پتاسیم و فسفر می باشند. غذاهای دریایی غنی از بسیاری از ویتامین ها ، به ویژه گروه B هستند.ماهی ها و آبزیان آب های شور حاوی مقادیر زیادی ید هستند و چون سدیم موجود در گوشت ماهی اندک است، به مبتلایان فشار خون توصیه می شود از غذاهای دریایی غافل نشوند. چربی موجود در گوشت ماهی نیز برای بدن مفید است لذا در رژیم های سالمندان و افراد مبتلا به چربی خون ضروری است که به طور هفتگی مصرف شود. مصرف مرتب ماهی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را می کاهد. فشار خون را کاهش داده و ضربان قلب را منظم می کند. به افرادی که دچار بیماری MS هستند، توصیه می شود برای بهبود عملکرد سیستم عصبی مغز غذای دریایی میل کنند. مصرف غذاهای دریایی بالاخص میگو به زنان باردار و مادران شیرده توصیه می شود چرا که محققان معتقدند فسفر موجود در این مواد هوش نوزادان را افزایش می دهد.کسانی که قصد کاهش وزن دارند بهتر است هفته ای سه مرتبه ماهی بخورند، روغن ماهی متابولیسم بدن را بالا می برد و باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود. مصرف غذاهای دریایی باعث شادابی و تقویت روحیه شده و یکی از مواد غذایی ضد افسردگی و ضد اضطراب محسوب می شوند

سالاد میگو

این گزینه برای کسانی مناسب است که به سالم‌خوری علاقه زیادی دارند و رژیم‌های خاصی را پیگیری می‌کنند. سالاد میگو می‌تواند وعده غذایی کاملی باشد که برای بدن حسابی سودمند است. از این‌ها که بگذریم، طعم سالاد میگو هم بسیار خوشایند است. در این سالاد از میگو سوخاری، هویج، حبوبات، تخم کتان، کاهو و مغزهایی مانند بادام زمینی استفاده می‌شود. این سالاد تمام مواد لازم برای میل‌کردن غذایی کامل را در اختیارتان می‌گذارد.

 

سالاد میگو

سالاد میگو

کراهی میگو

استان “سیستان و بلوچستان” به ویژه شهر ساحلی “چابهار” نیز از دیگر شهر های جنوب كشور می باشد كه دنیایی از غذاهای خوشمزه را در دل خود جای داده است. با سفر به این شهر می توان از بهترین و خوشمزه ترین غذاهای این منطقه كه توسط بومیان با استادی تمام تهیه می شود استفاده كرد. یكی از این غذاهای خوشمزه و كم نظیر كراهی “میگو” می باشد. كراهی “میگو” یكی از غذاهای محلی در این استان به ویژه شهر “چابهار” می باشد كه می توان آن را در بهترین رستوران های این شهر تجربه كرد. این غذا با تركیبی از “میگو” و پیاز و سبزی های خوش طعم به ویژه “گشنیز” و انواع ادویه ویژه این منطقه تهیه می شود.

 

کراهی میگو

کراهی میگو

تاریخچه غذاهای دریایی و انواع آن

“در اینجا مروری داریم بر تاریخچه غذاهای دریایی و انواع غذا دریایی – تغذیه، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های روزمره انسان است که باید همیشه مورد توجه قرار بگیرد. یک وعده غذای سالم مانند انواع غذاهای دریایی باید تمام قسمت‌های هرم غذایی را در خود جای‌داده باشد. هرم غذایی که شامل پروتئین‌ها، سبزی‌ها و قلات و موارد جزئی دیگری می‌شود.”

یک غذای کامل باید شامل پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های مفید به همراه انواع ویتامین و املاح مورد نیاز بدن باشد. از منابع پروتئین می‌توان به تخم‌مرغ، گوشت سفید؛ گوشت قرمز و کلم بروکلی اشاره کرد. از سوی دیگر انواع نان، سیب‌ زمینی و دیگر قلات منابع اصلی  و کربوهیدرات‌ها نیز وجود دارند. همچنین انواع میوه و سبزی، می‌توانند ویتامین‌ها و املاح موردنیاز بدن را تأمین کنند. به‌ طور کلی غذاهای دریایی، از نظر خاصیت و ارزش غذایی، یکی از بهترین خوراکی‌ها در سراسر جهان محیوب می شوند. از انواع غذای دریایی می‌توان به ماهی، میگو، خرچنگ، خاویار و موارد دیگر اشاره کرد. هر یک از این گروه‌های غذایی، دارای میزان زیادی پروتئین، املاح و ویتامین‌ها هستند که می‌توانند بخش عمده از نیازهای هرم غذایی را تأمین کنند. برای مثال ماهی‌ها منبع بسیار غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است؛ اسیدهای چربی که برای بدن بسیار مفید بوده و همچنین ماهی‌ها دارای میزان قابل‌ توجهی پروتئین و املاح موردنیاز بدن می باشند.

پس از ماهی، میگو یکی از مهم‌ترین غذاهای دریایی به‌ حساب می‌آید. میگو از گروه غذایی گوشت سفید است که میزان بسیار کمی کالری و چربی اشباع‌ شده دارد. میگوها رنگ‌های مختلفی مثل خاکستری، صورتی و زرد دارند. ویتامین‌ها و املاح موردنیاز بدن به‌ آسانی در میگوها یافت می‌شوند. میگو دارای املاح سلنیوم است که برای جلوگیری از ابتلا به سرطان بسیار مفید می باشد؛ همچنین این خوراک دریایی دارای میزان زیادی پروتئین و چربی کمی می باشد. از دیگر خواص میگو می‌توان به ویتامین D و ویتامین B12 اشاره کرد که برای بدن بسیار مفید هستند. نکته قابل‌ توجه در مورد میگو و خرچنگ این است که محققان دریافته‌اند که مصرف بی‌ رویه این دو ماده غذایی، ممکن است حساسیت‌هایی مثل تحریک‌های پوستی، خارش، کهیر و مشکلات تنفسی را برای مصرف‌ کننده‌ها به وجود آورد؛ بنابراین بهتر است که در هر هفته، یک الی دو وعده از خرچنگ یا میگو تغذیه شود. در کنار میگو و خرچنگ و دیگر غذاهای دریایی خاص، ماهی متنوع‌ترین خوراکی دریایی است که این تنوع به موقعیت مکانی آن ها در دریاها بستگی دارد؛ برای مثل در کشور ایران ماهی قزل‌آلا مخصوص شمال کشور و دریای خزر است و از سوی دیگر ماهی شیر، از ماهی‌های اصلی و مخصوص جنوب و دریایی خلیج‌ فارس است. گفتنی است که خواص این ماهی‌ها در بیشتر موارد با یکدیگر مشابه است و این تنوع، در مزه، اندازه و شکل ظاهری ماهی‌ها شکل می‌گیرید. اگر به دنبال یک غذای دریایی خوشمزه مثل میگو یا ماهی هستید و زمان و شرایط مناسب برای تهیه آن را ندارید؛ می توانید از سایت زدبازار ماهی مورد نظر خود را به شکل دلخواه درب منزل تحویل بگیرید. خرید ماهی تازه

انواع غذا دریایی

خرید سوسیس ماهی– سرشار از امگا3

انواع غذا دریایی :

تاکو ماهی

تاکو ماهی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای دریایی است که طرفداران بسیار زیادی داشته و در سراسر جهان وجود دارد؛ این غذای خوش‌خوراک و نسبتاً سبک، دارای خواص بسیار زیادی بوده و یک وعده غذایی کامل به‌حساب می‌آید. برای تهیه تاکو ماهی به خامه کم‌چرب، لیموترش، کلم قرمز خردشده، پیاز خردشده، روغن‌زیتون، ماهی تیلاپیا، گشنیز خرد شده و نان ترتیلا نیاز است. ابتدا تمامی مواد را با هم ترکیب کرده و آن ها حرارت می دهیم تا کامل پخته شوند؛ سپس نان های ترتیلا را درون ماکروویو قرار داده تا کامل گرم شوند؛ در مرحله آخر، فیله‌های ماهی پخته‌شده را درون نان ها قرار داده و به آن مخلوط خامه و گشنیز خردشده را اضافه کنید؛ حالا تاکو ماهی خوشمزه آماده سرو کردن است.

انواع غذا دریایی : میگو و مارچوبه کبابی

میگو و مارچوبه کبابی بدون شک یکی از خوشمزه‌ ترین غذاهای دریایی در سراسر جهان می باشد؛ این غذا به دلیل ظاهر زیبا و خاص بودن مزه‌ ی آن، برای مهمانی‌ها و مراسم‌های خاص هم کاربرد دارد. به‌ طور کلی میگو دارای میزان زیادی پروتئین و املاح موردنیاز بدن است؛ درنتیجه یک وعده غذایی کامل و مفید برای بدن به‌ حساب می‌آید.

برای تهیه میگو و مارچوبه کبابی به میگو خام پاک نشده، مارچوبه، تخم‌مرغ، لیمو، سیر، خردل، روغن‌ زیتون و نعنا تازه به همراه نمک و فلفل نیاز است. این غذا باید روی حرارت آتش کبابی شود و بهتر است هنگام کباب کردن، پوست میگو را نگیرید تا گوشت بر اثر حرارت دیدن مزه اصلی خود را از دست ندهد.

انواع غذا دریایی

انواع غذا دریایی :

شنیتسل خرچنگ

شنیتسل خرچنگ یکی از ساده ترین و در عین حال خوشمزه‌ ترین غذای دریایی است. از این وعده غذایی کامل می‌توان به عنوان یک گزینه خوب برای مهمانی های رسمی استفاده کرد. برای تهیه این غذا به گوشت خرچنگ، زنجبیل، روغن‌ زیتون، آب لیمو، سس مایونز و آرد سوخاری به همراه نمک و فلفل نیاز است؛ به‌طوری که ابتدا سس مایونز، پودر زنجبیل، روغن‌زیتون، آب‌لیمو، نمک و فلفل در کاسه‌ای بریزید و خوب هم بزنید. سپس پودر سوخاری را اضافه می کنین و تکه‌های خرچنگ به مخلوط موردنظر آغشته کنید؛ در مرحله آخر تکه‌های گوشت خرچنگ را داخل روغن سرخ‌کرده و غذا خوشمزه خود را سرو کنید. اسدی در کتابی به نام تاریخچه مواد غذایی ترکیب شیمیایی اینطور بیان کرده است که گوشت آبزیان شامل آب، پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. آب بیشترین بخش فیله را به خود اختصاص می دهد. یعنی در ماهیان کم چرب یا بدون چربی، حدود ۸۰ درصد و در ماهیان چرب مانند ساردین و قباد حدود ۷۰ درصد وزنی فیله را شامل می شود. میزان پروتئین در گوشت ماهی اغلب بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بوده که گاهی اوقات ممکن است به کمتر از ۱۵ درصد و یا بالاتر از ۲۸ درصد نیز باشند.

در یکی از مقالات زهرا کوشتری این طور بیان می کند : پروتئین ماهی حاوی میزان زیادی اسید آمینه های لیزین و متیونین بوده که در پروتئین های گیاهی به میزان کمتری وجود دارد. در مقایسه با گوشت قرمز و مرغ، اسید آمینه تریپتوفان موجود در گوشت آبزیان به میزان بالاتری بوده به طوری که این اسید آمینه قابلیت تبدیل به نیاسین را داشته و مانند یک ویتامین در بافت بدن نقش تنظیم کنندگی ایفا می یکند. اسیدهای چرب موجود در بیشتر آبزیان به صورت اسیدهای چرب غیراشباع است. در فرمول اسیدهای چرب غیراشباع اتم های کربن ب هوسیله باندهای دوگانه به هم متصل شده که وجود باند مضاعف در اسیدهای چرب مذکور به دلیل ترکیب شدن با اکسیژن هوا به راحتی تولید پراکسید می نماید که فسادپذیری سریع آبزیان نتیجه همین امر است ولی تعداد بیشتر باند مضاعف در فرمول شیمیایی اسیدهای چرب حالت غیر اشباع را افزایش داده و از انسداد عروق خونی جلوگیری می کند. زیبا منش می گوید :در ماهیان آب شیرین درصد اسیدهای چرب غیراشباع با تعداد ۵ تا ۶ باند مضاعف حدود ۷۰ درصد و در ماهیان آب شور حدود ۸۸ درصد از کل چربی است.

روغن ماهی منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ از قبیل ایکوز اپنتانوییک اسید و دوکوزاهگزانوییک اسید می باشد. در مطالعه ای که دانشمندان روی اسکیموها آنجام دادند، پی بردند که بیماری آرترو اسکلروز در آنها وجود ندارد که ناشی از مصرف آبزیان و وجود این اسیدهای چرب در خون این افراد بوده است. مطالعات گسترده تری در خصوص مزایای اسیدهای چرب امگا ۳ وجود دارد که در اینجا به همین مقدار بسنده می کنیم. مدت هاست که متخصصین علوم تغذیه غذاهای دریایی را به عنوان منابع عالی و کم چربی از پروتئین و سرشار از اسید چرب امگا ۳ معرفی کرده اند. اما در عین حال نگرانی هایی درباره وجود آلاینده هایی چون متیل جیوه، دیوکسین و بى فنیل چند کلرى PCB در ماهی ها و سخت پوستان آبزی وجود داشت.

5/5 - (2 votes)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shopping cart
Start typing to see products you are looking for.