متن دلخواه شما اینجا ...

4 مورد از مهم ترین خواص ماهی شوریده جنوب

ماهی شوریده
فهرست

امروز قصد معرفی یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدار ترین ماهیان جنوب را داریم. بله! ماهی شوریده جنوب کشور، که به دلیل استخوان های درشت و جدا شدن راحت آن ها از قسمت فیله ی ماهی و همچنین از ویژگی های مثبت این ماهی، گوشت بسیار لطیف و سفید آن طرفداران بسیاری دارد. اگر بخواهیم از خواص ماهی شوریده جنوب برایتان بگوییم می توانیم به پروتئین های خوب، نیاسین و انواع ویتامین های گروه B و هضم راحت گوشت آن و امگا 3 فراوان و… اشاره کرد.

در جنوب کشور این ماهی در زبان محلی به ببر دندان و موش دندان نیز شناخته می شود. جالب است بدانید در هر 100گرم از گوشت این ماهی 19 درصد پروتئین وجود دارد. اگر می خواهید بیشتر با ظاهر این ماهی و خواص بی نظر آن بیشتر آشنا شوید با ما در زدبازار همراه باشید.

خواص ماهی شوریده جنوب

ماهی شوریده جنوب چیست؟

ماهی شوریده یکی از ماهیان دریایی از خانواده کف‌ زی‌ها می باشد. این ماهی در آب‌ ها ی خلیج فارس، دریای عمان و دریای عرب یافت می‌شود. اگر به حاشیه خلیج فارس سفر گرده باشید احتمالا متوجه شده اید که ماهی شوریده در بین مردم آن جا طرفداران بسیاری دارد. گونه ای نسبتا کمیاب با خواص بسیار زیاد که گوشت بسیار خوشمزه و آبداری دارد. این نوع ماهی چربی نسبتا کمی دارد اما در عوض میزان پروتئین آن قابل توجه می باشد.

به روش های متفاوتی می توانید ماهی شوریده جنوب را آماده سازی کنید از جمله : سوخاری، بخارپز، سرخ کرده و یا داخل فر. در جنوب بیشتر با این ماهی قلیه ماهی جنوبی درست می کنند اما شما بسته به ذائقه ی خودتان می توانید ماهی شوریده را به صورت شکم پر نیز آماده کنید، همچنین به صورت سرخ شده نیز این ماهی طعم جذابی برای شما خواهد داشت. اکثر کودکان ماهی را به صورت سرخ شده می پسنند که خوردن این ماهی سبب خواهد شد تا آن ها از خواص ماهی شوریده جنوب بهره مند شوند.

ماهی شوریده چگونه ظاهری و چه خواصی دارد؟

این ماهی از نظر ظاهری بدنی دوکی شکل و کشیده همراه با فلس های نقره ای دارد. اگر به گوشت بدن این ماهی دست بزنید سفت است که البته بعد از پخت تبدیل به کوشتی بسیار نرم و لطیف خواهد شد. اندازه این ماهی به یک متر نمی رسد و گاها تا 70 سانتی متر نیز رسیده است ولی به طور معمول سایزی در حدود سی یا چهل سانت دارد. از نظر غذایی ماهی شوریده اغلب بی مهرگان از جمله مگو را می خورد.

شکل ظاهری ماهی شوریده

خواص ماهی شوریده جنوب

1-هضم آسان و گوشتی سبک

اگر در خانواده ی خود افرادی دارید که درگیر مشکلات گوارشی هستند یا افرادی مسن در کنار خود دارید، خوردن گوشت این ماهی را به آن ها توضیه کنید زیرا گوشت ماهی شوریده به دلیل دارا بودن بافت های پیوندی زود هضم تر، نسبت به سایر گوشت ها مانند گوشت مرغ و گوشت قرمز مراحل هضم آسان تری در معده ی انسان دارند.

2- سرشار از نیاسین

همانطور که می دانید ویتامین B3 از انواع بیماری ها از جمله دیابت، آرتروز، افسردگی، آلزایمر و آب مروارید جلوگیری می کند. تاثیر شگفت انگیز نیاسین در تنظیم قند خون قابل انکار نیست افرادی که از مقادیر بالای نیاسین بهره مند می شوند بهتر می توانند قند خون را کنترل کنند و همچین از بروز سکته های قلبی و کلسترول بالا در افراد دیابتی جلوگیری می کند.

پیشنهاد مطالعه: ماهی شمال بهتر است یا ماهی جنوب؟

نیاسین

3- پروتئین بالا

قسمت عمده ی بافت عضلانی بدن انسان از پروتئین تشکیل شده است. حالا در این میان پروتئین بدون چربی بهترین گزینه برای پشتیبانی و تقویت عضلات بدن است. این نوع پروتئین علاوه بر عضله زدن بدن، به سلامت پوست، مو و ناخن های شما نیز کمک می کند. پروتئین بدون چربی که از بهترین نوع پروتئین است در ماهی شوریده یافت می شود و سبب خواهد شد بدن شما در برابر عفونت مقاوم گردد و اجازه ورود مهاجمان خارجی به بدن را نمی دهد. اگر در طول هفته 2 بار در کنار مصرف میگو و حبوبات از ماهی شوریده استفاده کنید نیاز بدن خود را به پروتئین تامین کرده اید.

4- امگا 3

امروزه افراد زیادی در جامعه درگیر افسردگی و بیش فعالی هستند و این موارد در بین افراد بسیار شایع شده است جالب است بدانید که امگا 3 موجود در ماهی شوریده نقش بسزایی در جلوگیری از این اختلالات دارد. اگر می خواهید کودکان باهوشی داشته باشید و از نظر بهره هوشی آن ها را غنی کنید ماهی را در سبد غذایی خود بگنجانید.

مصرف ماهی شوریده در زنان باردار می توانید نیاز جنین آن ها را از کلسیم، آهن، پروتئین و بسیاری از ویتامین های دیگر بی نیاز کند. مقادیر بالای کسیم در ماهی شوریده نیاز بدن برای سلامت دندان و استخوان ها را فراهم می آورد. وجود آهن در فیله گوشت ماهی سبب تولید گلبول های قرمز در بدن میی شود. سدیم موجود در شوریده سبب تنظیم فشارخون می شود. سلنیوم یک آنتی اکسیدان قوی است که سلول های بدن را در برابر انواع آسیب ها محافظت می کند.

امگا 3 در ماهی شوریده

انواع روش های پخت ماهی شوریده

  • ماهی شوریده شکم پر: می توانید داخل شکم ماهی را با مخلوطی از مواد شامل گردو چرخ شده، رب انار، سبزیجات معطر و زرشک پر کنید سپسآن را درون فر قرار دهید تا آماده شود.
  • ماهی شوریده سرخ شده : پس از مزه دار کردن ماهی با ادویه های مختلف می توانید آن را سرخ کرده و نوش جان کنید.
  • ماهی شوریده سوخاری شده: از آن جایی که استخوان ها از فیله این ماهی به راحتی قابل جدا شدن هستند می توانید آن را در ادویه و پودر سوخاری بغلتانید و سرخ کنید.
  • ماهی شوریده کبابی: سالم ترین روش پخت ماهی است که می توانید با انواع ادویه ها آن را مزه دار کنید و در کباب پز به صورتی کبابی آماده نمایید.

نکات مهم در خرید ماهی شوریده

  • دقت کنید که حتما پوست ماهی که خریداری می کنید کاملا براق باشد.
  • چشم های ماهیان شفاف و براق باشد.
  • بوی ماهی باید مطبوع و تازه باشد و اگر بوی تند و زننده ای داشت احتمالا مدت زیادی از زمان صید آن گذشته است.
  • گوشت ماهی باید سفت و محکم باشد.
به این محتوا امتیاز دهید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shopping cart
Start typing to see products you are looking for.