متن دلخواه شما اینجا ...

طرز پاک کردن و طبخ کتلت خرچنگ آبی مرحله به مرحله

طرز پاک کردن و طبخ کتلت خرچنگ آبی مرحله به مرحله
فهرست

نکاتی که درباره پخت خرچنگ و خوردن خرچنگ بهتر است بدانید

با این‌که گوشت خرچنگ دارای مجموعه‌ای از مواد مغذی است و برای سلامتی‌تان فواید بسیاری دارد، نباید آن را بدون قاعده و بیش از اندازه مصرف کرد. زیرا گوشت خرچنگ حاوی آلودگی‌هایی نظیر فلزات سنگین، دی‌اکسین، و جیوه است. از این رو، قبل و بعد از مصرف گوشت خرچنگ باید به موارد بسیاری توجه کنید، از جمله: میزان کلسترول موجود در خرچنگ بسیار بالا است – ۷۶ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم؛ با این حال، حداکثر میزان مصرف توصیه شده برای کلسترول، روزانه ۳۰۰ میلی گرم است. از این رو، اگر می‌خواهید فقط از فواید مصرف خرچنگ بهره‌مند شوید، باید آن را به اندازه‌ی کافی مصرف کنید و از مصرف بیش از حد آن پرهیز کنید، زیرا با مصرف بیش از اندازه‌ی گوشت خرچنگ، نه تنها از فواید آن بی‌نصیب خواهید ماند بلکه ممکن است دچار بیماری نیز بشوید. اگر به خرچنگ حساسیت (آلرژی) دارید، باید در مصرف گوشت این حیوان دریایی احتیاط کنید. حساسیت (آلرژی) به گوشت خرچنگ می‌تواند باعث بروز بثورات جلدی و آنافیلاکسی شود؛ این وضعیت در صورت عدم درمان به موقع ممکن است حتی به مرگ نیز منجر شود.

هم‌چنین، در صورت تهیه و طبخ نامناسب خرچنگ، این غذای دریایی می‌تواند به آسانی باعث مسمومیت نیز بشود. گوشت خرچنگ باید تازه باشد و بوی عجیب و نامطبوعی نداشته باشد؛ گوشت خرچنگ را باید در فریزر یا یخچال نگهداری کنید. متخصصان تغذیه معتقدند مصرف گوشت خرچنگ برای زنان باردار بی‌خطر است؛ ولی آن‌ها باید در مصرف خرچنگ اعتدال را رعایت کنند. مصرف خرچنگ که منبعی عالی برای ویتامین B و امگا-۳ به شمار می‌رود، در دوره‌ی بارداری به شدت توصیه می‌شود. هر چند، زنان باردار باید این سخت ‌پوست را به طور کامل بپزند تا انگل‌ها و باکتری‌هایی که ممکن است زندگی جنین را به خطر بیندازند، از بین بروند. هم‌چنین، به زنان باردار توصیه می‌شود، عمدتا از نوعی از خرچنگ استفاده کنند که دارای کم‌ترین میزان جیوه باشد؛ از جمله شاه خرچنگ و خرچنگ آب‌های آزاد.کلسیم و فسفر دو ماده معدنی آشنا و مهم برای عملکرد مناسب بدن است. همواره بسیاری از مردم در چالش تأمین این دو ماده ارزشمند برای بدن هستند. از خواص ارزشمند گوشت خرچنگ مقادیر بالای کلسیم و فسفر است. فراوانی فسفر موجود در این ماده غذایی می‌تواند به‌سلامت استخوان و دندان‌ها کمک بسیاری نماید. توصیه می‌شود برای مصون ماندن افراد مسن از پوکی استخوان مصرف خرچنگ در برنامه غذایشان قرار گیرد. فسفر گوشت خرچنگ به عملکرد بهتر کلیه و کبد و درنتیجه تصفیه خون کمک  می‌نماید. همچنین حضور فسفر در رشد سلول و انقباض عضلات قلب بسیار مهم است.

 

خواص خرچنگ

خواص خرچنگ

 

در این مطلب میخواهیم به پاک کردن و طبخ کتلت خرچنگ آبی بپردازیم . خرچنگ ها یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین موجودات دریایی هستند که توسط صیادان و ماهیگیران صید شده و به فروش می رسند . با وجود آنکه هزاران گونه مختلف و متفاوت از خرچنگ ها وجود دارد تنها تعداد بسیار کمی از خرچنگ ها ، خوراکی هستند و می توان به عنوان منبع غذایی از آنها استفاده کرد و تنها 20 درصد از کل خرچنگ هایی که سالیانه صید می شود جز خرچنگ های خوراکی هستند .

روش اول برای پاک کردن خرچنگ :

  • مرحله اول : ابتدا ۲ تا چنگال بزرگ خرچنگ را از بدن جدا کنید و کناری بگذارید تا بعدا گوشت سفید رو از داخل آن خارج کنید .
  • مرحله دوم : خرچنگ رو با یه دست بگیرین و با دست دیگر سعی کنید که پوست زیرین (صدف مانند) رو جدا کنید .
  • مرحله سوم : صورت خرچنگ ( Crab ) را که به صدف زیرین متصل هست را جدا کنید و محتویات داخلی آن را ( امعاء و احشاء ) بیرون آورده و در این مرحله لزومی به شست و شو نیست .
  • مرحله چهارم : یه برش مستقیم در قسمت پشت خرچنگ دقیقا بالای مفصل پاها ایجاد کنید . سعی کنید برش حاصله از عمق کافی برخوردار بوده و این برش را برای سمت دیگر تکرار کنید .
  • مرحله پنجم : پاهای باقی مانده را بدون شکستن فقط برش بدید ، بهتره که با کمک انگشت شست قسمت زیرین رو نگه دارید .
  • مرحله ششم : گوشت یک تکه سفید رنگ داخل هر قسمت از بدن خرچنگ وجود دارد و با کمک چاقو این گوشت ها رو طوری که سالم مانده از بدن خارج کنید .
  • مرحله هفتم : مابقی گوشت خرچنگ در جایی اتاقک مانند که دور تا دور آن بسته هستش ، با لغزاندن چاقو زیر هر بخش (اتاقک) گوشت ها رو بیرون بیارین .
  • مرحله هشتم : با ایجاد یک برش قطری در زیر غضروف ، گوشت ها رو از داخل اتاقک ها خارج نمایید .
  • مرحله نهم : با زدن ضربه به زیر چنگالهایی که در مرحله اول کنار گذاشته بودین به آرامی چنگال ها رو شکونده و با کمک چاقو گوشت را به درستی در بیارین .

روش دوم برای پاک کردن خرچنگ :

برای پاک کردن خرچنگ تازه ابتدا در یک قابلمه ( متناسب با اندازه خرچنگ ها )، تا نصف قابلمه آب و نصف استکان سرکه سفید و یک قاشق چایخوری نمک بریزید و اجازه دهید تا کاملا به جوش بیاد . وقتی آب کاملا جوشید خرچنگ ها را داخل قابلمه بیندازید و به مدت 10 دقیقه با حرارت زیاد و درب باز بجوشانید . پوست خرچنگ تازه ، به رنگ خاکستری مایل به آبی است ولی در آب جوش تقریبا قرمز رنگ ( صورتی ) می شود . بعد خرچنگ ها را از قابلمه خارج کنید و سریع زیر آب سرد قرار دهید . با این روش به راحتی قسمتهای سخت بدن خرچنگ را میتوانید از گوشت آن جدا کنید .

پاک کردن و طبخ کتلت خرچنگ

طرز تهیه تهیه کتلت با گوشت خرچنگ آبی :

مواد لازم :

  • گوشت خرچنگ پخته شده یا کنسروی 1 عدد
  • تخم مرغ 1 عدد
  • جعفری خرد شده 1 استکان
  • ترب سفید رنده شده 1 قاشق غذا خوری
  • پیازچه خرد شده 8 عدد متوسط
  • آرد سیب زمینی 1 قاشق چایخوری
  • لیمو ترش 2 عدد
  • شیر 2 قاشق غذا خوری
  • سیب زمینی 1 عدد متوسط
  • آرد سوخاری 1 استکان
  • نمک ، فلفل به مقدار لازم
  • سس هلندی به مقدار لازم

اگر از کنسرو خرچنگ یا از خرچنگ پاک شده و آماده استفاده می کنید ، گوشت خرچنگ را چند بار میکس کنید تا یکدست شود. بعد از اینکه گوشت خرچنگها را جدا کردید ( یعنی خرچنگها را پاک کردید ) آنها را چند بار کاملا میکس کنید تا یکدست شوند .

سیب زمینی و هویچ را جداگانه آب پز کنید و بعد رنده ریز بزنید . ( یا میکس کنید )

در یک کاسه مناسب ، گوشت خرچنگ ، سیب زمینی ، هویچ ، پیازچه خرد شده ، نمک و فلفل ، ترب سفید ، جعفری و تخم مرغ را خوب با هم مخلوط کنید و ورز دهید .

وقتی مواد حالت چسبندگی پیدا کردند ، آرد سیب زمینی و شیر را نیز اضافه کنید و چند دقیقه کاملا ورز دهید تا مواد با هم مخلوط شوند و بافت منسجم و یک دستی پیدا کنند .

مایه این کتلت به دلیل بافت منسجمی که پیدا میکند ، برای شکل دادن بسیار مناسب است .

پاک کردن و طبخ کتلت خرچنگپاک کردن و طبخ کتلت خرچنگ

وقتی پاک کردن و طبخ کتلت خرچنگ به اتمام رسید خالی از لطف نیست که مزایای آن را هم بدانیم .

مزایای مصرف گوشت خرچنگ و نقش آن در سلامتی :

1- بهبود عملکرد ذهن و تقویت فعالیت ذهنی :

خرچنگ با داشتن طیف گسترده و متنوعی از عناصر مفید و مغذی مثل مس ، سلنیوم و اسیدهای چرب امگا 3 ، تاثیر مستقیم بر بهبود و عملکرد فعالیت سیستم های عصبی دارد و در نتیجه باعث تقویت عملکرد ذهن می شود .

2- بهبود سلامت استخوان :

کلسیم و فسفر به ترتیب بیشترین عانصر از مواد معدنی هستند که در استخوان ها یافت می شوند . یک خبر خوب برای دوستداران خرچنگ این که گوشت خرچجنگ منبع سرشار از فسفر است و همین امر موجب بهبود و تقویت استخوان های انسان می شود .

3- بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن :

سلنیوم از جمله عناصر موجود در گوشت خرچنگ است که به طور مستقیم با عملکرد ذهن ارتباط دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و از بدن در برابر بیماری های مزمن و خطرناک محافظت می کند .

4- حفاظت از قلب و سلامت عروق :

برخلاف تصوری که اکثر افراد دارند و معتقدند که چربی غذا و گوشت برای بدن انسان مضر است ، اسید های چرب امگا 3 دقیقا عملکردی برعکس دارند و نقش زیادی در سلامتی انسان دارد . گوشت خرچنگ حاوی مقادیر زیاد اسید های چرب امگا 3 است که این اسید های چرب باعث بهبود التهاب در سراسر بدن ، کاهش سطح کلسترول خون ، کاهش خطر بروز حملات قلبی و مغزی و کاهش فشار خون می شود .

5- سم زدایی بدن :

از وظایف اصلی کبد و کلیه سم زدایی بدن و تصفیه خون انسان است و سیتم ایمنی بدن نقشی در سم زدایی بدن انسان ندارد . همانطور که قبلا اشاره کردیم گوشت خرچنگ حاوی مقدار زیاد فسفر است . فسفر به عملکرد کلیه ها کمک کرده و آن را بهبود می بخشد و در نتیجه سرعت سم زدایی بدن افزایش پیدا می کند . ( پس تا میتونید خرچنگ بخورید )

5/5 - (1 vote)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shopping cart
Start typing to see products you are looking for.