متن دلخواه شما اینجا ...

چند بار در هفته ماهی مصرف کنیم / 10 خواص فوق العاده ماهی برای انسان

چند بار در هفته ماهی مصرف کنیم / ۱۰ خواص فوق العاده ماهی برای انسان
فهرست

 

چرا باید ماهی بخوریم و اهمیت این موضوع تا چه حد است:

مهم ترین فواید و خواص ماهی

ماهی یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 است که برای بدن و مغز انسان فواید بسیار زیادی دارد. در ادامه 11 مورد از مهم ترین فواید و خواص ماهی را با هم مرور می کنیم و به بررسی دلایل مصرف ماهی و جای دادن این غذای دریایی در سفره های شما می پردازیم. با زدبازار همراه باشید.

ماهی سرشار از مواد مغذی است که اغلب مردم به اندازه کافی آن ها را دریافت نمی کنند. به بیان کلی تمام انواع ماهی برای شما خوب و بسیار مفید است. ماهی ها سرشار از مواد مغذی می باشند که در بسیاری از رژیم های غذایی کمتر یافت می شوند. این مواد عبارت اند از پروتئین ها با کیفیت بالا، ید، ویتامین های مختلف و مواد معدنی. با این وجود برخی از ماهی ها بهتر از بقیه هستند. انواع ماهی های چرب از این نوع در نظر گرفته می شوند. چرا که این ماهی ها مواد مغذی مبتنی بر چربی بیشتری در خود دارند. این ماهی ها عبارت اند از سالمون، قزل آلا، ساردین، ماهی تن و ماهی خال خالی. سعی کنید ماهی هایی همچون قزل آلا را طوری تهیه نمایید که خواص مفید آن ها از بین نرود. روش های پخت قزل آلا را در مقاله مربوط به آن بخواید.

مواد مغذی اشاره شده نیز شامل ویتامین D محلول در چربی است که اکثر مردم دچار کمبود این ویتامین مفید می باشند. این ویتامین مانند یک هورمون استروئیدی در بدن انسان عمل می کند. ماهی های چرب اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری نیز دارند. این اسیدها برای بدن و مغز شما بسیار مفید بوده و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کند. برای دریافت امگا 3 کافی توصیه می شود که برای یک یا دو بار در هفته ماهی مصرف کنید. شما با خرید ماهی تازه و استفاده از آن به صورت های مختلفی تمامی این ریز مغذی های مفید را به بدن خود رسانده اید.

خواص ماهی برای بدن

خلاصه مطلب: انواع ماهی ها حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری برای بدن شامل پروتئین هایی با کیفیت بالا، ید، ویتامین های مختلف و مواد معدنی می باشد. انواع ماهی های چرب امگا 3 و ویتامین D بیشتری دارند.

ماهی ها می توانند خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را کمتر کنند

حملات قلبی و سکته دو مورد از شایع ترین عوامل مرگ زودرس در جهان می باشند. ماهی به طور کلی از بهترین غذاها شمرده می شود و خواص ماهی بسیار شامل حال قلب انسان نیز می شود. به عبارتی مصرف منظم ماهی موجب سلامت قلب می گردد. در یکی از بررسی ها مطالعاتی بر روی بیش از 40.000 نفر انجام گرفت و مشخص شد که کسانی که یک وعده یا بیشتر از آن ماهی در هفته مصرف کنند کمتر دچار بیماری های قلبی می شوند. سعی کنید با خرید ماهی قزل آلا وسایر آبزیان در طول هفته سلامتی را برای خود و خانواده به ارمغان بیاورید.

محققان معتقدند که ماهی های چرب به دلیل مقادیر بیشتر اسیدهای چرب امگا برای سلامت قلب مفید هستند.

خلاصه مطلب: خوردن حداقل یک وعده ماهی در هفته به کاهش خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی که از بزرگ ترین عوامل مرگ و میر جهان هستند، کمک می کند.

 این غذای دریایی حاوی مواد مغذی است که برای زندگی ضروری هستند

از جمله فواید ماهی وجود اسیدهای چرب امگا 3 است که کاملا برای رشد و نمو بدن لازم و ضروری هستند. امگا 3 برای مغز و چشم شما نیز مهم می باشد. به همین دلیل است که اغلب توصیه می شود پدران و مادران از وجود اسیدهای چرب در رژیم غذایی فرزندان شان مطمئن شوند. با این حال نکته مهمی که آن ها باید به آن توجه کنند این است که برخی از ماهی ها دارای مقادیر زیادی جیوه بوده و می توانند در رشد مغز خلل ایجاد کنند. به همین دلیل است که زنان باردار فقط ماهی های بدون جیوه مانند ماهی آزاد، ساردین، قزل آلا و … را مصرف می کنند. این افراد باید از ماهی خام و سوشی اجتناب کنند چرا که ممکن است حاوی میکرو ارگانیسم بوده و به جنین آسیب برساند.

فواید ماهی گریل

خلاصه مطلب: ماهی ها به علت دارا بودن اسیدهای چرب زیاد در رشد مغز و چشم اثر بسیار زیادی دارند. توصیه می شود که مادران شیرده به اندازه کافی غذاهای حاوی امگا 3 را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

از جمله فواید مصرف ماهی حمایت از ماده خاکستری مغز و جلوگیری از زوال آن می باشد. یکی از رویداد های پیری زوال عقل و خلل در عملکرد آن است. این مورد در بسیاری از موارد طبیعی است اما در برخی موارد نیز می بینیم که افراد دچار بیماری هایی مانند آلزایمر می شوند. جالب است بدانید بسیاری از مطالعات نشان داده اند که از جمله فواید و خواص ماهی این است که می تواند زوال عقل را به تاخیر بیندازد. یکی از بسترهای اثر پذیری ماهی ماده خاکستری مغز است. ماده خاکستری بافت عمده مغز می باشد که عملکرد مغز شما را تحت کنترل دارد. این ماده حاوی نورون هایی است که پردازش اطلاعات مختلف مغز را به عهده دارد. مطالعات نشان داده افرادی که هر هفته ماهی مصرف می کنند ماده خاکستری بیشتری در مراکز تنظیم حافظه و احساسات مغزشان دارند.

خواص ماهی

خلاصه مطلب: از جمله فواید استفاده از ماهی جلوگیری از زوال مغز در اثر کهولت سن است. افرادی که به طور منظم ماهی مصرف می کنند ماده خاکستری بیشتری در مراکز تنظیم احساسات و حافظه خود خواهند داشت.

از دیگر خواص ماهی کمک به پیشگیری و درمان افسردگی است

افسردگی یک اختلال روانی جدی و بسیار رایج است. این بیماری سبب بدخلقی، کاهش انرژی، کم شدن علاقه به زندگی و کم شدن فعالیت های مفید و انرژی بخش تان می شود. اگر چاقی یا بیماری های قلبی را فراموش کنیم، افسردگی از جمله رایج ترین بیماری های این روزها می باشد. مطالعات انجام شده نشان می دهد افرادی که به صورت منظم ماهی می خورند کمتر در معرض افسردگی قرار می گیرند. آزمایشات کنترل متعدد نشان داده اند که اسیدهای چرب امگا 3 در مقابله با افسردگی موثر است. حتی از فواید مصرف ماهی می توان به این مورد اشاره کرد که اثربخشی آن از داروهای ضدافسردگی هم بیشتر می باشد.

ماهی تنها منبع عالی ویتامین D است

ویتامین D در طول سال های اخیر مورد بسیار مورد توجه قرار گرفته است و بیش از پیش به اهمیت و اثربخشی آن پی برده اند. این ویتامین مهم در واقع از توابع هورمون های استروئیدی در بدن بوده و 41.6 درصد از جمعیت جهان دچار کمبود آن هستند. ماهی و محصولات دریایی بهترین منابع ویتامین D می باشند. ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و شاه ماهی حاوی بیشترین مقدار این اسیدهای چرب می باشند.

حدود 4 اونس (113 گرم) از ماهی قزل آلا پخته شده می تواند تمام نیاز روزانه شما را به ویتامین D تامین کند. برخی از روغن های ماهی مانند روغن کبد ماهی مقادیر بیشتری از ویتامین D را در خود دارند. به طوری که تنها یک قاشق غذاخوری از روغن کبد ماهی می تواند تا 200 درصد نیاز روزانه را تامین کند. اگر از افرادی هستید که ماهی زیادی مصرف نمی کنید و همچنین نور خورشید را زیاد دریافت نمی کنید توصیه می شود که حتما مکمل های ویتامین D را مصرف کنید.

خلاصه مطلب: ماهی چرب منبع خوبی از ویتامین D می باشد که 40 درصد از مردم جهان از کمبود آن رنج می برند.

از خواص ماهی کاهش خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی مانند دیابت نوع 1 است:

بیماری های خودایمنی، بیماری هایی می باشند که در آن بدن به اشتباه بافت های خودی و مفید را مورد حمله قرار می دهد. یک مثال رایج از این بیماری ها دیابت نوع 1 می باشد که در آن سیستم ایمنی به سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس حمله می کند. مطالعات متعدد نشان می دهد که امگا 3 یا روغن ماهی در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در کودکان و همچنین کاهش خطر ابتلا به شکلی از دیابت در بزرگسالان موثر است. نتایج این تحقیقات هنوز اثبات نشده اند اما تصور می شود که این عوامل ناشی از ویتامین D و امگا 3 در روغن ماهی است. برخی دیگر نیز بر این باورند که از خواص ماهی کاهش خطر آرتریت و اسکلروز است. اما شواهد این امر ضعیف و کم می باشند.

خلاصه مطلب: خوردن ماهی در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 و چند مورد دیگر از بیماری های خود ایمنی موثر می باشد.

از خواص مصرف ماهی جلوگیری از آسم در کودکان است

آسم یک بیماری است که از التهاب مجاری تنفسی ناشی می شود. متاسفانه این بیماری به میزان چشمگیری در چند دهه اخیر گسترش پیدا کرده و افزایش یافته است. مطالعات نشان داده که از جمله خواص ماهی این است که مصرف این ماده غذایی به طور منظم کاهش 24 درصدی خطر ابتلا به آسم را در پی دارد. اما هیچ اثری در بزرگسالان مشاهده نشده است.

خلاصه مطلب: برخی مطالعات نشان می دهد که کودکانی که ماهی بیشتری می خوردند کمتر در معرض ابتلا به آسم می باشند.

ماهی در محافظت از چشم موثر است

یک بیماری به نام دژنراسیون ماکولا از علل اصلی اختلال در بینایی و کوری است. عمدتا افراد مسن دچار این بیماری می شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ماهی به علت داشتن امگا 3 و اسیدهای چرب می تواند در حفاظت در مقابل این بیماری موثر باشد. در یک مطالعه مشخص شد که مصرف منظم ماهی تا 42 درصد خطر دژنراسیون ماکولا را در زنان کاهش می دهد. مطالعه دیگری نیز نشان می دهد که خوردن ماهی چرب برای یک بار در هفته تا 53 درصد با کاهش خطر نئوواسکوالر (مرطوب ) دژنراسیون ماکولا ارتباط دارد.

خلاصه مطلب: افرادی که به طور منظم ماهی مصرف می کنند کمتر در معرض بیماری دژنراسیون ماکولا هستند.

ماهی می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد

اختلالات خواب در سراسر جهان به شدت شایع و رایج می باشد. دلایل مختلفی نیز برای این اختلالات وجود دراد از جمله قرار گرفتن در معرض نور آبی لوازم الکتریکی و یا کمبود ویتامین D. در یک مطالعه 6 ماهه روی 95 مرد میانسال مشخص شد که مصرف یک وعده ماهی قزل آلا برای سه بار در هفته به بهبود خواب و بهود عملکردهای روزانه کمک می کند. پژوهشگران بر این عقیده هستند که این رخداد به علت وجود ویتامین D در این ماهی می باشد.

خواص ماهی سالمون

 

خلاصه مطلب: شواهد برخی مطالعات نشان می دهد که از جمله فواید و خواص ماهی این است که مصرف این ماده غذایی به طور منظم بهبود کیفیت خواب و داشتن خواب بهتر را در پی دارد.

ماهی ها به راحتی آماده می شوند . این مورد به سلامتی ربطی ندارد اما باز هم عامل مهم و تاثیرگذاری محسوب می شود. شما به راحتی و در اسرع وقت می توانید ماهی را برای غذا آماده کرده و میل کنید. خوردن 1 تا 2 بار ماهی در هفته می تواند مزایای کافی و لازم را برای تان داشته باشد.

تقویت ضریب هوشی

طبق تحقیقات انجام گرفته مشخص شد که ماهی سبب تقویت ضریب هوشی در نوجوانان می‌شود. بسیاری از افراد بر این عقیده‌اند که فسفر موجود در ماهی باعث تقویت ضریب هوشی می‌شود چرا که قسمت زیادی از مغز از فسفر تشکیل شده است. اما وجود امگا 3 در ماهی باعث بهبود عمل‌کردهای مغزی می‌شود و فواید بسیاری برای سلامت مغز دارد.

اسیدهای چرب امگا 3 تأثیر بسیار زیادی بر پیش‌گیری از تحلیل‌های شناختی دارند. از طرف دیگر فسفر در بدن معمولأ به شکل فسفات سدیم، پتاسیم و یا کلسیم وجود دارد که بخش اعظم آن در استخوان‌ها وجود دارد. در نتیجه، مصرف ماهی برای افزایش عمل‌کرد مغزی به خصوص در نوجوانان کنکوری بسیار توصیه می‌شود.

تأخیر در بروز چین و چروک

یکی از علائم افزایش سن و پیر شدن وجود چین و چروک در صورت و بدن است که به علت عدم تعادل بین تولید رادیکال‌های آزاد و دریافت آنتی‌اکسیدان‌ها به وجود می‌آیند. افزایش رادیکال‌های آزاد سبب تسریع در پیر شدن سلول‌ها می‌شوند و از طرف دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها به دلیل کم بودن، توان مقابله با عمل‌کرد رادیکال‌های آزاد را ندارند.

اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی وجود دارند سبب کاهش آسیب‌های رادیکال‌های آزاد می‌شوند. به این صورت که انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی با خاصیت آنتی‌اکسیدان مانند ویتامین A ، E، سلنیوم و روی را به بدن می‌رساند و باعث تأخیر در بروز چین و چروک می‌شود.

کلام آخر:

در سال های اخیر در کشور ما پرورش ماهی قزل آلا رونق بسیار زیادی داشته است و به راحتی این ماهی در سراسر کشور به صورت تازه در دسترس همگان قرار گرفته است. ماهی و مواد غذایی دریایی به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا 3 فواید زیادی برای سلامت بدن دارند. خوردن ماهی می‌تواند در لاغری افراد نیز مؤثر باشد زیرا کالری کمی دارد ولی انرژی بسیار زیادی به بدن وارد می‌کند.

از طرف دیگر خوردن ماهی باعث می‌شود که زودتر حس سیری به انسان دست دهد و تا مدت زیادی احساس ضعف و گرسنگی در افراد ایجاد نمی‌کند. بنابراین ماهی یک ماده‌ی غذایی بسیار سالم برای افرادی است که می‌خواهند لاغر شوند و سالم بمانند. همیشه سعی کنید کمتر از ماهی‌هایی که سرشار از جیوه هستند استفاده کنید زیرا این ماده‌ی شیمیایی باعث به وجود آمدن آسیب‌های عصبی به خصوص در کودکان می‌شود.

بهتر است بیشتر از ماهی‌های آب‌های سرد، ماهی‌های چربی‌دار مانند سالمون، ساردین، ماهی‌های تن و قزل‌آلا استفاده کنید که برای سلامت بدن بسیار مفید هستند.

نکته‌ی آخر در مورد خواص ماهی برای سلامتی نیست، اما بسیار مهم است. واقعیت این است که ماهی غذایی خوشمزه است و پخت و آماده‌سازی آن آسان است. به همین دلیل باید ماهی را در رژیم غذایی قرار داد. به‌نظر می‌رسد خوردن یک تا دو بار ماهی در هفته برای رسیدن به فواید بی‌شمار آن کافی است. حتما در خرید ماهی نکاتی را در ویژگی ظاهری و تازگی آن مد نظر داشته باشید.

در صورت امکان، به‌جای ماهی پرورشی از ماهی آزاد استفاده کنید. ماهی‌های آزاد اسید چرب امگا ۳ بیشتری دارند و احتمال آلوده بودن آنها کمتر است. البته گفته می‌شود حتی مصرف ماهی‌های پرورشی هم فواید بیشتری نسبت به خطرات آن دارد. پس همه‌ی انواع ماهی برای شما مناسب هستند و نباید از خواص ماهی غافل شوید.

1/5 - (1 vote)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shopping cart
Start typing to see products you are looking for.