متن دلخواه شما اینجا ...

تفاوت های کلیدی انواع گوشت قرمز و آبزیان که خوب است بدانید

تفاوت های کلیدی انواع گوشت قرمز و آبزیان که خوب است بدانید
فهرست

تفاوت های گوشت ماهی و گوشت قرمز در چیست؟

1- هضم ماهی از گوشت آسان تر است ، بنابراین برای استفاده افرادی که ناراحتی های گوارش دارند مناسب تر است.
2- میزان کلسیم آن بیشتر از گوشت است. در جلوگیری از پوکی استخوان در سنین بالاتر موثر است.
3- میزان کالری در 100 گرم گوشت گاو به طور میانگین 220 است ، در حالی که در 100 گرم ماهی 80 است.
4- گوشت ماهی 15 تا 20 درصد پروتئین و گوشت قرمز 5 تا 15 درصد پروتئین دارد.
5- ماهی های کم چرب کمتر از 5 درصد و گوشت های قرمز 20 تا 30 درصد چربی دارند.
7- طبع ماهی سردتر از گوشت است. افراد سرد مزاج حتما باید در کنار ماهی از مخلفات گرم مثل گردو ، سیر و .. استفاده کنند.
8- میزان آهن در گوشت قرمز دو برابر مزغ و ماهی است آهن موجود در گوشت به راحتی جذب بدن می شود بنابراین به افراد کم خون بیشتر توصیه می شود.
9-جدا نمودن چربی های اضافه از ماهی به راحتی صورت گرفته در حالی که در گوشت قرمز چربی ها در لابه لای بافت آن قرار داشته و به آسانی نمی توان آن را از هم جدا کرد. چربی ماهی غیراشباع است ، در حالی که در گوشت قرمز چربی های اشباع شده وجود دارد.

 

تفاوت گوشت قرمز و آبزیان

تفاوت گوشت قرمز و آبزیان

گوشت ماهی

گوشت ماهی نسبت به سایر گوشت ها ارزش غذایی بالاتری دارد. به دلیل بافت پیوندی کمتر در ماهی ، مواد مغذی آن کاملا به وسیله بدن جذب می شوند. به همین دلیل در بسیاری از بیماری ها مصرف ماهی را توصیه می کنند. دارای چربی امگا 3 هستند که نقش مهمی در جلوگیری از سکت مغزی را دارند، زیرا از لخته شدن عروق جلوگیری می کنند. غذاهای دریایی به سهولت میزان کلسترول خون را کاهش می دهند. معمولا پزشکان به افراد سالخورده که اغلب دارای چربی خون بالا هستند، خوردن ماهی را پیشنهاد می دهند. به دلیل برخورداری از مواد موردنیاز بدن مانند کلسیم ، آهن ، ویتامین ها و پروتئین ها تامین کننده بخش مهمی از رژیم غذایی می باشند. امگا 3 موجود در ماهی در کاهش میزان چربی موثر است و نقش یک ضدسرطان را ایفا می کند. برای مقابله با لخته شدن بیش از حد خون به آن نیاز است. در شرایطی که میزان سیال بودن غشاهای سلولی را حفظ کرده و التهاب ، درد و تورم را در کل بدن کاهش می دهد.

گوشت مجموعه‌اي از بافت‌هاي عضلاني، پيوندي و استخواني است. گوشت به عنوان يك مادة غذائي با ارزش پروتئيني بالا به چندین رده كلي تقسيم شده است: بطور كلي بزرگترين رده گوشت برحسب حجم مصرف، گوشت قرمز مانند گوشت گوسفند و گوساله میباشد، بعد از آن گوشت سفید از قبیل گوشت طيور و پرندگان اهلي مانند مرغ و بوقلمون که از نظر میزان مصرف در رده دوم قرار دارند و گوشت ماهي‌ها و ديگر آبزيان دريائي مانند ميگو و خرچنگ در رده سوم قرار میگیرند.ارزش غذائي پروتئين گوشت (گوشت سفيد و قرمز) نسبت به پروتئين گياهي بيشتر است، چون مقدار زيادي از اسيد آمينه های ضروري براي حفظ سلامتي بدن را داراست و به همين دليل هم بيرون از يخچال خيلي زود فاسد مي‌شود. چربي در گوشت معمولاً به دو صورت آشكار و پنهان ديده مي‌شود كه چربي گوشت قرمز بيش از گوشت سفيد مي‌باشد. چربي غذاهاي دريائي به طور عمده از اسيدهاي چرب غيراشباع است كه بنام اسيدهاي چرب امگا-3 معروفند. همچنين ميزان كلسترول در آبزيان بسيار كم است. غذاهاي دريائي داراي انواع املاح و ويتامين‌ها از قبيل ويتامين A، D، ويتامين‌هاي گروه Bاملاحي چون فسفر و كلسيم مي‌باشند.اسيدهاي چرب امگا-3 موجود در غذاهاي دريائي، افسردگي و بداخلاقي را از بين مي‌برد و باعث تقويت قلب، مغز، قدرت بينائي، حافظه و تنظيم فشار خون مي‌شود و بخاطر همين خواص ارزنده و مفيد است كه توصيه به خوردن بيشتر گوشت سفيد بخصوص گوشت ماهی و ديگر آبزيان مي‌شود.

 

تفاوت گوشت قرمز و آبزیان

تفاوت گوشت قرمز و آبزیان

خوردن این خوراکی ها با ماهی ممنوع است! – ماهی را با این خوراکی ها نخورید!

مصرف ماهی با برخی از مواد غذایی می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی برای انسان شود. ماهی را با ماست نخورید! ماهی و ماست هردو دارای طبع سردی هستند. مصرف این مواد غذایی به صورت همزمان موجب ضعف شدید معده خواهد شد. اصرار و مداومت بر انجام این کار هم می تواند ناراحتی های عصبی ، لک بر روی پوست و مبتلا شدن به MS? را در پی داشته باشد. همچنین در برخی موارد، خوردن ماست با ماهی می تواند در بدن فرد ایجاد آلرژی کند. این آلرژی می تواند به صورت سوزن شدن زیر پوستی و یا سوزن شدن در ناخن باشد که به تناوب ایجاد می گردد. خوردن دوغ نیز به سبب ایجاد نفخ و ناراحتی های گوارشی در زمان مصرف ماهی توصیه نمی شود. گاهی خوردن دوغ به همراه ماهی سبب اسهال شدید در افراد می گردد. نوشیدن آب به هنگام صرف ماهی نیز ممنوع است. افرادی که دارای فشار خون بالا می باشند، نباید ماهی را مواد ترش مزه مصرف کنند. به همین خاطر است که متخصصان به همه توصیه می کنند همراه با ماهی یک ماده غذایی دارای طبع گرم استفاده کنند.

ماهی را با این خوراکیها نخورید !

1- تخم مرغ
2- ترشی
3- سرکه
4- خیار
5- کاهو
6- سیب زمینی

 

تفاوت گوشت قرمز و آبزیان

تفاوت گوشت قرمز و آبزیان

تفاوت های گوشت های قرمز و آبزیان

گوشت از نظر استاندارد

تفاوت های گوشت های قرمز و آبزیان از مجموعه بافت های اسکلتی/ عظلانی لاشه ی آبزیان و دام های کشتاری که با بافت های چربی و پیوندی مربوطه نیز همراه باشد . همچنین به اعضای خوراکی دام مانند کله و پاچه ، دل ، جگر ، قلوه ، زبان و معده نیز اصطلاحاً آلایش خوراکی دامی گفته می شود .

فرآورده گوشتی چیست؟

فرآورده های گوشتی ، فراورده هایی را می نامند که لااقل نیمی از آنها را گوشت تشکیل داده باشد . محصولات گوشتی یکی از پر مصرف ترین فراورده های غذایی به شمار آمده و تنها در کشور آلمان که یکی از بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده فرآورده های گوشتی می باشد بیش از 300 نوع محصولات با اسامی مختلف وجود دارد .

فرآورده های گوشتی را به 4 دسته تقسیم می کنند :

1. کالباس های حرارت دیده
2. کالباس های خام
3. کالباس های پخته
4. گوشت های عمل اوری
تقریبا کلیه کالباس و سوسیس های تهیه شده در کارخانه های فرآورده های گوشتی کشور ما از نوع حرارت دیده می باشد .

 

دسته بندی گوشت های مصرفی :

گوشت به عنوان یکی از مواد غذایی از لحاظ مصرفی بودن به چندین دسته کلی تقسیم می شود :

گوشت قرمز که شامل گوشت گاو ، گوسفند ، گوساله و در مواردی شامل گوشت بز ، شتر و شترمرغ و… می باشد .
گوشت سفید که به دو گروه گوشت طیور که به پرندگان اهلی اطلاق می شود که شامل مرغ، بوقلمون، مرغابی و غاز و… می شوند . گوشت آبزیان دریایی که شامل انواع ماهی و میگو می باشند .

ارزش غذایی گوشت :

از لحاظ میزان پروتئین انواع گوشت نسبت به پروتئین گیاهی بیشتر است ، زیرا پروتئین گوشت دارای مقدار زیادی از اسید آمینه های ضروری مورد نیاز بدن است. همچنین مقدار زیادی از چربی حیوانی در بافت گوشت حیوانات قرار گرفته است که منبع مهم انرژی برای بدن به شمار می روند . گوشت یکی از منابع سرشار از انواع ویتامین های B است که مقداری از این ویتامین ها در اثر حرارت از بین می روند. مواد معدنی موجود در گوشت یکی از عوامل موثر در ارزش غذایی گوشت هستند که به صورت ترکیبات آلی و املاح معدنی از جمله آهن ،روی ، سدیم ،کلر ، منیزیم نیز دیده می شوند .

اهمیت گوشت :

یکی از عوامل مؤثر در اهمیت غذایی گوشت ، وجود املاح معدنی به ویژه آهن و روی در آن است .کم خونی ناشی از کمبود آهن در اکثر نقاط جهان اعم از کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته در بین انسان ها دیده می شود . زنان به ویژه در هنگام بارداری و عادت ماهیانه و کودکان بیشتر در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند . از آن جا که اغلب، آهن به اندازه ی کافی در بدن ذخیره نمی شود ، با مصرف به اندازه ی گوشت و فرآورده های آن ، می توان از بروز عوارض کمبود آهن جلوگیری کرد . گوشت منبع غذایی مهمی از پروتئین ، ویتامین های گروه B و املاحی مانند آهن ، روی ، منیزیم و فسفر است . همچنین کمبود روی نیز با عوارضی از قبیل اختلال در رشد قدی و قوای جنسی ، اختلال در رشد جنین ، سقط جنین و کم اشتهایی همراه است که در بسیاری از زنان و نوجوانان قابل مشاهده است . به طور خلاصه می توان گفت که گوشت ماده ی غذایی پروتئینی با ارزشی است .

تفاوتهای گوشت های قرمز و آبزیان :

 

تفاوتهای گوشت های قرمز و آبزیان

• گوشت قرمز :

که شامل گوشت گاو ، گوسفند و گوساله و بره و… می باشد که سرشار از ویتامین های مفید برای بدن می باشد . ظاهر گوشت قرمز سالم نباید لزج و چسبنده باشد ، رنگ طبیعی گوشت با توجه به نوع دام کشتاری صورتی متمایل به قرمز است ، کمرنگ بودن گوشت ممکن است علامت کم خونی و بیماری مزمن دام کشتاری باشد . پر رنگ بودن و تیره رنگی (تغییر رنگ قرمز به سبز ، قهوه ای و خاکستری ) گوشت علامت عدم خروج کامل خون در هنگام ذبح است که خود از علائم احتمالی ابتلای دام به بیماری عفونی و تب دار یا مرگ دام قبل از کشتار است .
از علائم نگهداری گوشت در شرایط نامناسب و غیر بهداشتی خشک و یا چروکیده بودن آن است . از علائم فساد گوشت می توان به بوی غیر طبیعی و نامطبوع مانند ترشیدگی ، عفونت و گندیدگی ، کپک زدگی و یا تعفن علامت فساد گوشت می باشد .
عضلات گوشت از لحاظ سفتی و قوام باید طبیعی باشد و با فشار انگشت ، پس از برداشتن انگشت به حالت اولیه بر گردد .

مقایسه گوشت گوسفند و گوساله و بره :

گوشت قرمز سالم

گوشت گوسفند و گوشت گوساله از پرطرفدارترین گوشت ها هستندکه برای طبخ انواع غذاها مناسب می باشند . در ایران گوشت گوسفند گران ترین و محبوبترین گوشت موجود در بازار است .

رنگ :

رنگ گوشت گوسفند قرمز روشن است اما رنگ گوشت گوساله و گاو قرمز پررنگ می باشد.

بافت :

بافت گوشت گوسفند بسیار نرم و لطیف است و به دلیل طعم و بوی بسیار عالی در طبخ انواع خوراک وخورشت های سنتی استفاده می شود . گوشت گوسفند با همه مزاج ها سازگار است و هضم آن راحت تر از گوشت گوساله است . بافت گوشت گوساله حجیم تر و عضلانی تر است اما گوشت گوسفند به دلیل رنگ زیبا و حداقل چربی مطلوب تر است .

گوشت گوسفند تردترین و خوشمزه ترین گوشت قرمز است . این گوشت زود هضم حاوی مواد بسیار با ارزش غذایی ، آهن و اسیدهای آمینه ضروری برای ساخت بافت های جدید در بدن است .گوشت گوسفند دارای مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند کلسیم و آهن است . گوشت گوسفند منبع بسیار خوبی از ویتامین های B و بخصوص B12 است . خوردن گوشت گوسفند برای متبلایان به کم خونی مثل خانم ها و پسران نوجوان بسیار مفید است .

توصیه می شود این افراد روزانه به میزان ۶۰-۱۵۰ گرم گوشت گوسفند را در قالب های مختلف مانند کبابی ، کوبیده ، برگ و … مصرف کنند.
خوردن گوشت گوسفند برای سالمندان و کودکان لاغر نیز بسیار مفید است . این گوشت خوشمزه و ترد باید حتما در برنامه غذایی کودکانی که از رشد کافی برخوردار نیستند گنجانده شود .

حذف کامل گوشت قرمز از سبد غذایی اشتباه بسیار بزرگی است . برخی بر این باورند که گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی تر گلیسیرید و کلسترول است و به همین دلیل از خوردن این ماده با ارزش غذایی امتناع می کنند . عدم مصرف گوشت قرمز ، بدن را با فقر کلسترول مواجه می سازد که این مساله منجر به فعالسازی غیر طبیعی آنزیم کلسترول شود . در این حالت کلسترول زیادی تولید می شود و در موراد شدیدتر منجر به افزایش کلسترول خون خواهد شد .

چربی بافت های داخلی و بیرونی گوشت گوسفند بیشتر از گوشت گوساله است و به همین دلیل خوردن زیاد آن به افراد مبتلا به چاقی ، چربی‌خون و فشارخون بالا توصیه نمی شود . افرادی که مبتلا به چربی خون بالا (البته از نوع کلسترول نه تری گلیسیرید) هستند باید میزان مصرف گوشت گوسفند را کاهش دهند .

گوشت بره

با وجودی که گوشت بره ، بافت ماهیچه‌ای متراکم و پر حجمی ندارد، اما اغلب مردم به دلیل آن‌ که رنگ صورتی مطلوبی دارد و حداکثر مقدار گوشت و حداقل مقدار چربی را داراست آن را به گوشت گوسفند ترجیح می‌دهند . اما گوشت بره چه ویژگی متمایزی دارد و آیا مصرف آن توصیه می‌شود؟ گوشت بره از نظر تردی و خوشمزگی در میان دیگر گوشت حیوانات حرف اول را می‌زند و قابلیت هضم بالایی دارد .

این گوشت حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن است و می‌تواند در ساختن بافت‌‌های جدید مفید باشد . گوشت بره مقدار قابل ملاحظه‌ای فسفر همراه با کلسیم و آهن دارد و از نظر ویتامین‌های گروه B بخصوص B12 غنی است . این گوشت به دلیل بهترین طعم و کمترین میزان چربی گزینه مناسبی است .

• گوشت آبزیان :

سرشار از پروتئین ، ویتامین ها و مواد مورد نیاز بدن است . به اعتقاد کارشناسان ، آبزیان می توانند به عنوان یک منبع مطمئن و کاهش دهنده اثرات سوء تغذیه مورد استفاده قرار گیرند . پروتئین حیوانی به ویژه ماهی به دلیل داشتن اسیدهای آمینه لازم و عوامل محرک رشد اثر مهمی در ترمیم بافت ها و سلامتی و شادابی انسان و به طور کلی رشد بدن دارد و کمبود این پروتئین سبب عدم تعادل دستگاه عصبی شده و عقب ماندگی فکری و رنجوری و ضعف جسمانی را در انسان پدید می آورد و مقاومت بدن را در برابر بیماری های عفونی کاهش می دهد . علی رغم نقش و تاثیر مصرف ماهی و سایر آبزیان در افزایش ضریب سلامتی افراد جامعه ، مصرف سرانه آبزیان در کشور ما همچنان در مقایسه با مصرف سرانه جهانی بسیار ناچیز است .گوشت ماهی حاوی 15 تا 20 درصد پروتئین است در صورتی که گوشت قرمز حاوی 5 تا 15 درصد پروتئین است . پس 100 گرم ماهی زیادتر از 100 گرم گوشت قرمز به بدن شما پروتئین می دهد . ماهی های کم چربی شامل کمتر از 5 درصد و گوشت های قرمز شامل 20 تا 30 درصد چربی هستند .

ماهی در مقایسه با گوشت کمتر خاصیت حرارت بخشی دارد . مقدار کالری که در 100 گرم گوشت قرمز مثلا گوشت گاو وجود دارد به طور میانگین 220 کالری است . اما این مقدار در 100 گرم ماهی تنها 80 کالری می باشد . مقدار آهنی که در گوشت قرمز وجود دارد بیشتر از ماهی است اما مقدار ید گوشت ماهی زیاد تر از گوشت قرمز است.

بیشتر بدانید :
سطح جیوه و دیگر سموم شیمیایی موجود در گوشت ماهی‌های ریز جثه بخصوص کیلکا پایین‌تر از ماهی‌های بزرگ جثه است. بنابراین بچه‌های زیر ۱۲ سال و خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی برای مصرف بیشتر ماهی و جذب کمتر جیوه بهتر است هفته‌ای ۲ وعده از این ماهی به صورت پخته میل کرده و از مصرف ماهی‌های بزرگ و شکاری خودداری کنند.

به این محتوا امتیاز دهید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Shopping cart
Start typing to see products you are looking for.